Autonomní taxi ve světě a v Evropě: Jak auta bez řidiče mění svět dopravy?

Ostatní |17.10.2025

Objednat si jízdu přes mobilní aplikaci je běžná věc. Ale objednat si taxi, které přijede bez řidiče? I to už se stává poměrně běžnou záležitostí, zatím ovšem jen v některých světových velkoměstech. Robotaxi, tedy autonomní taxíky bez řidiče, se stávají důležitou součástí budoucnosti městské dopravy. Jejich vývoj a nasazení se liší podle regionu, přičemž USA a Čína jsou v čele, zatímco Evropa zaostává. Proč tomu tak je a jaká je aktuální situace?

Robotaxi Zoox v San Franciscu | Zdroj: zoox.com
Robotaxi Zoox v San Franciscu | Zdroj: zoox.com

Obsah článku


Zjistěte kolik můžete ušetřit na autopojištění


Jak autonomní taxi funguje?

Robotaxi jsou plně autonomní vozidla, která přepravují pasažéry bez řidiče. Fungují na základě kombinace senzorů (např. LiDAR), kamer a radarů, které neustále monitorují okolí a vytvářejí trojrozměrný obraz prostředí. Pokročilé algoritmy umělé inteligence a strojového učení pak tato data zpracovávají – vyhodnocují dopravní situaci, rozpoznávají objekty (auta, chodce, semafory) a rozhodují o pohybu vozidla. Robotaxi jsou vybaveny vysoce přesnými mapami a GPS navigací, které jim umožňují orientaci na centimetrové úrovni.

Provoz a jízdy autonomních taxi jsou řízeny přes centrální dispečink nebo cloudovou platformu, která sleduje provoz a přiděluje vozidla. Cestující si robotaxi objednávají přes mobilní aplikaci. Ta slouží také k odemčení vozu, sledování jízdy a přizpůsobení klimatizace, hudby nebo osvětlení.

Robotaxi a úroveň autonomie

Úrovně autonomního řízení definuje sdružení SAE International. Jednotlivé úrovně (0 až 5) se liší podle toho, do jaké míry přebírá řízení automatizovaný systém oproti člověku. Většina současných robotaxi dosahuje úrovně 4 – vůz zvládá samostatnou jízdu bez zásahu člověka ve vymezené oblasti. Cílem vývoje je dosáhnout úrovně 5, tedy plně autonomního provozu, který je schopen jet bez řidiče kdekoliv a za jakýchkoliv podmínek.

Autonomní taxíky bez řidiče jsou již skutečností | Zdroj: tesla.com
Autonomní taxíky bez řidiče jsou již skutečností | Zdroj: tesla.com

Robotaxi v USA a Číně

Nejvýznamnějšími trhy z hlediska nasazení robotaxi jsou Spojené státy americké a Čína. Mají nejpokročilejší infrastrukturu pro autonomní vozidla, rozsáhlé testovací programy a příznivou regulační podporu. Díky tomu jsou hlavními „laboratořemi“, kde se technologie robotaxi učí fungovat v reálném provozu. Ve městech, kde robotaxi již zahájily svůj provoz, byly většinou přijaty jako běžná součást silničního provozu.

Provoz robotaxi v USA

V USA je největším provozovatelem robotaxi společnost Waymo, kterou plně vlastní Alphabet Inc. (mateřská společnost Googlu). Její autonomní taxíky (kterých je přes 1 500) jezdí v současné době v Los Angeles, Phoenixu, San Franciscu, Atlantě a Austinu a podle magazínu Time uskutečňují více než 250 000 placených jízd týdně. Od svého spuštění do června 2025 dosáhly robotaxi Waymo 96 milionů ujetých mil.

V USA působí také společnost Motional, která je strategickým partnerstvím společností Hyundai a Aptiv, a na komerční spuštění placených jízd se připravuje i společnost Zoox (vlastněná Amazonem). Zatímco Motional používá k autonomním jízdám speciálně upravený Hyundai Ioniq 5, Zoox vyvinul nový vůz určený speciálně pro tento účel – futuristický elektromobil bez volantu, se sedadly proti sobě (viz úvodní obrázek).

Co na to Tesla?

Tesla je v oblasti robotaxi zatím stále spíše jen potenciálním hráčem. Letos v létě uvedla v Austinu do provozu několik prvních autonomních taxíků – upravených crossoverů Tesla Model Y. Samořízené taxi Cybercab, které Elon Musk představil v roce 2024, by se mohlo dle dostupných informací začít vyrábět nejdříve v roce 2026.

Los Angeles je jedním z velkoměst, kde robotaxi už jezdí
Los Angeles je jedním z velkoměst, kde robotaxi už jezdí

Provoz robotaxi v Číně

Čína se zaměřuje na rychlé testování a nasazení samořiditelných taxíků, což vede k rychlému rozvoji trhu. Klíčovým hráčem je v Číně společnost Baidu. Ta provozuje službu Apollo Go, která v únoru 2025 přešla na plně autonomní provoz bez lidských řidičů. Podle čínského zpravodajského webu Gasgoo překročila služba Apollo Go letos v srpnu 14 milionů jízd a je dostupná v 16 městech (kromě Číny také na Blízkém východě). Jen za druhé čtvrtletí roku 2025 uskutečnila více než 2,2 milionu autonomních jízd, což představuje meziroční nárůst o 148 %. Celkově mají vozy Apollo za sebou více než 200 milionů kilometrů jízd bez řidiče.

Ve vybraných čínských městech testují a rozvíjejí provoz robotaxi také další společnosti (např. Pony.ai, AutoX, WeRide).

Robotaxi v Evropě

Evropa v nasazení robotaxi za Čínou a USA výrazně zaostává. Rozvoj robotaxi je v Evropě velmi pomalý; automobilky se více zaměřují na elektrifikaci než na plnou autonomii. Změny by měl přinést rok 2026, kdy by mělo dojít ke spuštění komerčního provozu plně autonomních taxíků v prvních zemích – v Německu a Velké Británii. Předpokladem je splnění regulačních požadavků v daných zemích. Zatím probíhá první testování – první autonomní vozy testují nebo v nejbližší době budou testovat (za přítomnosti vyškolených řidičů) například:

  • společnost MOIA (dceřiná společnosti koncernu Volkswagen) v Hamburku,
  • německý projekt KIRA ve městech Langen a Egelsbach,
  • americká společnost Waymo v Londýně (testování by mělo začít v následujících týdnech),
  • čínská společnost Baidu (testování by mělo začít ještě letos).

Baidu na evropský trh vstupuje díky partnerství se společností Lyft, která poskytne platformu a postará se o správu flotily a zákaznickou podporu. Testování autonomních taxíků v Londýně plánuje i společnost Uber ve spolupráci s britským startupem Wayve. Uber začal spolupracovat také s čínským technologickým startupem Momenta – společně chtějí začít autonomní taxíky testovat v Mnichově. V dalších letech by se mohla flotila robotaxi v Evropě rozšířit na tisíce autonomních vozidel v různých evropských zemích.

Autonomní taxi společnosti Waymo | Zdroj: waymo.com
Autonomní taxi společnosti Waymo | Zdroj: waymo.com

Překážky rozvoje robotaxi v Evropě

Evropa je v oblasti služeb robotaxi pozadu hned z několika důvodů, na kterých závisí jejich expanze. Těmi jsou:

  • Regulační prostředí – přestože existují jednotné předpisy, bezpečnostní a legislativní požadavky se v jednotlivých zemích liší, což komplikuje jednotné nasazení napříč Evropou.
  • Opatrnost veřejnosti – plně autonomní vozidla si musí u lidí vybudovat důvěru; navíc existují obavy ze sociálních dopadů (na taxikáře).
  • Investice a technologie – Evropa zatím investovala méně do autonomních systémů vyšších úrovní (než Čína a USA).
  • Komplikované rozšíření služby – i když se robotaxi podaří spustit v prvních městech, bude těžké a nákladné dostat do provozu tisíce vozidel, aby služba fungovala efektivně.

Bezpečnost autonomních taxi

Jednou ze zásadních otázek týkajících se autonomních vozidel je otázka bezpečnosti. Přestože ani autonomní taxíky samozřejmě nejezdí dokonale a stávají se účastníky dopravních nehod, množství dat naznačuje, že jsou v porovnání s lidskými řidiči výrazně bezpečnější. Statistiky společnosti Waymo (dostupné zde) ukazují, o kolik méně nehod zaznamenalo Waymo (bez ohledu na viníka) v porovnání s lidskými řidiči, pokud by ujeli stejnou vzdálenost:

  • o 91 % méně vážných zranění nebo závažnějších nehod,
  • o 79 % méně nehod s aktivací airbagů,
  • o 80 % méně nehod s jakýmkoliv zraněním.

V případě kolizí vozidel společnosti Waymo se z velké části jedná o srážky s velmi malou změnou rychlosti při nárazu (méně než 2 km/h), což znamená, že jde většinou o menší nárazy. Další studie potvrzují, že autonomní vozidla reagují na nebezpečné situace lépe (rychleji a přesněji) než lidé za volantem. Tato tvrzení naznačují, že autonomní vozidla mají potenciál výrazně zvýšit bezpečnost silničního provozu a snížit počet nehod způsobených lidskou chybou.

Pozadí

Spočítat cenu autopojištění

Na co se často ptáte

Kdy bude robotaxi v Evropě?

Spuštění komerčního provozu plně autonomních taxi se očekává v roce 2026, a to v Německu a Velké Británii. Předcházet mu bude testování za přítomnosti vyškolených řidičů, které už v některých evropských městech probíhá.

Jaká vozidla používají robotaxi?

Používají se speciálně upravená sériová vozidla (např. Hyundai Ioniq 5, Jaguar I-PACE EV) nebo vozidla vyvinutá speciálně pro tento účel (např. elektromobil Zoox). Vozidla jsou vybavena senzory, kamerami a softwarovou platformou pro autonomní řízení.

Co je to LiDAR?

LiDAR je technologie, která používá laserové paprsky k vytvoření přesné 3D mapy okolí. Autonomním vozidlům pomáhá detekovat překážky, chodce, vozidla a měřit vzdálenosti.

Je robotaxi bezpečné?

Robotaxi jsou statisticky bezpečnější než auta řízená lidmi, s výrazně nižším počtem nehod způsobujících zranění. Například Waymo uvádí, že jejich vozidla zaznamenávají až o 80 % méně takových nehod než průměrní řidiči. Potvrzuje se, že autonomní taxíky také lépe reagují na nebezpečné situace. Přesto se občas mohou vyskytnout situace vyžadující zásah člověka.


Martin Daneš
Martin Daneš

Chief Sales Officer

Jsem obchodní ředitel SURI.CZ. Naším úkolem je vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@suri.cz


Další zajímavé články

Číst více Srovnávače pojištění: Jak je lidé vnímají a jak jim důvěřují?
Ostatní

16. 10. 2025

Srovnávače pojištění: Jak je lidé vnímají a jak jim důvěřují?

Číst více Aquaplaning: Jak se správně zachovat, když auto začne plavat?
Ostatní

13. 10. 2025

Aquaplaning: Jak se správně zachovat, když auto začne plavat?

Číst více Vše o nabíjení elektromobilu: Praktický průvodce pro majitele elektroaut
Ostatní

3. 10. 2025

Vše o nabíjení elektromobilu: Praktický průvodce pro majitele elektroaut