Kategorie vozidel: Co znamená M1, N1 a další označení?

05.02.2025

Silniční a zvláštní vozidla se dělí do kategorií na základě technických parametrů. Toto rozdělení je zakotveno v české i evropské legislativě – kategorie vozidel jsou tedy v EU shodné pro všechny státy. Potřebujete-li vědět, jak se dělí motorová, přípojná, zemědělská a další vozidla a jak se jednotlivé kategorie vozidel značí, přečtěte si náš článek. Díky přehledným tabulkám získáte ucelený přehled.

Silniční vozidla

Silniční vozidla se dělí do různých kategorií

Obsah článku

Rozdělení vozidel do kategorií

Rozdělení silničních a zvláštních vozidel do kategorií s podobnými technickými parametry definuje česká a evropská legislativa. Rámcově kategorie vozidel stanovuje zákon č. 56/2001 Sb. a vyhláška č. 153/2023 Sb., která odkazuje na předpisy EU upravující schvalování vozidel jednotlivých kategorií. O jaké konkrétní předpisy se jedná, je uvedeno v následující tabulce. Rozdělení vozidel do užších kategorií je pak obsahem dalších řádků.

Kategorie Zařazená vozidla Předpis EU
L motorová vozidla dvoukolová a tříkolová, čtyřkolky nařízení EP a Rady (EU) č. 168/2013
M motorová vozidla pro přepravu osob a zavazadel nařízení EP a Rady (EU) 2018/858
N motorová vozidla pro přepravu zboží (nákladní vozidla)
O přípojná vozidla
R přípojná vozidla nařízení EP a Rady (EU) č. 167/2013
S výměnná tažená zařízení
T kolové traktory
C pásové traktory
Z ostatní vozidla, která nelze zařadit do jiné kategorie není

Vozidla kategorie L

Kategorie vozidel L, která zahrnuje dvoukolová, tříkolová i čtyřkolová motorová vozidla, má 7 kategorií a mnoho podkategorií. Uvádíme proto pouze základních 7 kategorií:
  • L1e – lehká dvoukolová motorová vozidla (motokola, mopedy),
  • L2e – tříkolové mopedy,
  • L3e – dvoukolové motocykly,
  • L4e – dvoukolové motocykly s postranním vozíkem,
  • L5e – motorové tříkolky,
  • L6e – lehké čtyřkolky (a quadrimobily),
  • L7e – těžké čtyřkolky (silniční, terénní, quadrimobily).

Vozidla kategorie M

Do kategorie M spadají osobní auta (kategorie vozidel M1) a autobusy podle následujícího rozdělení:
Kategorie Zařazená vozidla
M1 vozidla s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa k sezení řidiče, bez prostoru pro stojící cestující; počet míst k sezení může být omezen na místo k sezení řidiče
M2 vozidla s více než 8 místy k sezení kromě místa k sezení řidiče a s max. hmotností nepřevyšující 5 tun; vozidla mohou a nemusí mít prostor pro stojící cestující
M3 vozidla s více než 8 místy k sezení kromě místa k sezení řidiče a s max. hmotností nad 5 tun; vozidla mohou a nemusí mít prostor pro stojící cestující

Vozidla kategorie N

Kategorie nákladních vozidel rozlišuje 3 kategorie určené max. hmotností vozidla:
Kategorie Zařazená vozidla
N1 vozidla s max. hmotností nepřevyšující 3,5 tuny
N2 vozidla s max. hmotností nad 3,5 tuny, ale nepřevyšující 12 tun
N3 vozidla s max. hmotností převyšující 12 tun

Vozidla kategorie O

Přípojná vozidla se podle maximální hmotnosti dále dělí do 4 kategorií:
Kategorie Zařazená vozidla
O1 přípojná vozidla s max. hmotností nepřevyšující 750 kg
O2 přípojná vozidla s max. hmotností nad 750 kg, ale nepřevyšující 3,5 tuny
O3 přípojná vozidla s max. hmotností nad 3,5 tuny, ale nepřevyšující 10 tun
O4 přípojná vozidla s max. hmotností převyšující 10 tun

Ostatní kategorie vozidel

Zbývající kategorie vozidel (R, S, T, C) se používají pro zemědělská a lesnická vozidla a na zařízení zkonstruovaná pro tato vozidla. Do kategorie Z se zařadí ostatní vozidla, která nelze zařadit do žádné z uvedených kategorií.

Vozidla kategorie T a C

Kategorie T a C zahrnují traktory, přičemž:

  • do kategorie T patří veškeré kolové traktory,
  • do kategorie C patří pásové traktory a traktory poháněné kombinací kol a pásů.

Kolové traktory – a analogicky i traktory pásové – se dělí do dalších kategorií: T1, T2, T3, T4, T4.1, T4.2, T4.3. Každá kategorie je podle maximální konstrukční rychlosti traktoru na konci navíc doplněna písmenem a (max. 40 km/h) nebo b (nad 40 km/h).

Traktor

Traktory se dělí na pásové a kolové

Vozidla kategorie R a S

Podle evropského předpisu se přípojná vozidla (kategorie R) i výměnná tažená zařízení (kategorie S) dále dělí do kategorií R1 – R4 a S1 – S2. Zařazení vozidla do kategorie určuje součet technicky přípustných hmotností na nápravu vozidla. Kategorie přípojných vozidel i výměnných tažených zařízení se podle max. konstrukční rychlosti stejně jako traktory doplňují písmeny a nebo b.

Podle vyhlášky č. 153/2023 Sb. se vozidla kategorie S dále dělí na podkategorie SS (pracovní stroje samojízdné s vlastním zdrojem pohonu), SN (pracovní stroje nesené, které jsou při pohybu na pozemních komunikacích zavěšeny na vozidle) a SP (pracovní stroje přípojné bez vlastního pohonu).

Druhy silničních a zvláštních vozidel

Vedle kategorií česká legislativa definuje také rozdělení silničních a zvláštních vozidel na základní druhy. V případě silničních vozidel se jedná o motocykly, osobní automobily, autobusy, nákladní automobily, vozidla zvláštního určení, přípojná vozidla, vozíky pro invalidy s motorickým pohonem (určitého rozměru, konstrukční rychlosti a hmotnosti) a ostatní silniční vozidla. 

Druhy zvláštních vozidel se rozumí zemědělské nebo lesnické traktory a jejich přípojná vozidla, pracovní stroje samojízdné, pracovní stroje nesené, pracovní stroje přípojné, výměnná tažená zařízení, vozidla určená především pro jízdu na sněhu, vozidla určená především pro jízdu v terénu, jednonápravové traktory a jejich přípojná vozidla, speciální tahače a jejich přípojná vozidla, přepravníky pracovních adaptérů a ostatní zvláštní vozidla.

A jak je to s pojištěním vozidel? Zákonné pojištění vozidla neboli povinné ručení je povinné pro všechna motorová vozidla zapsaná v registru vozidel. Od roku 2024 platí tato povinnost také pro některé další dopravní prostředky, např. některé elektrokoloběžky nebo zahradní traktory.

Nejčastěji kladené otázky – FAQ

Kategorie vozidel rozdělují silniční a zvláštní vozidla do skupin s podobnými technickými parametry. Označují se např. M1, N1, N2, T nebo C. Pokud vás zajímá, jaká vozidla můžete řídit s jakou skupinou řidičského oprávnění, přečtěte si náš článek o řidičských průkazech.
Kategorie M1 zahrnuje motorová vozidla pro přepravu osob (a zavazadel) s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa k sezení řidiče, bez prostoru pro stojící cestující. Počet míst k sezení může být omezen na místo k sezení řidiče. Typicky se tedy jedná o osobní auto.
Zvláštní vozidlo je vozidlo vyrobené k jiným účelům než k provozu na pozemních komunikacích. Při splnění zákonem stanovených podmínek však může být na pozemních komunikacích provozováno. Jedná se např. o traktory nebo pracovní stroje.

Martin Daneš

Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel SURI.CZ. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@suri.cz