Autoklimatizace přehledně: Jak fungují a čím se liší jednotlivé typy?

Ostatní |15.05.2025

Klimatizace v autě je nepostradatelným pomocníkem, a to nejen v horkých dnech. Manuální klimatizace je levnější, zároveň ale méně komfortní. Automatická klimatizace je často za příplatek, její použití je ale velmi pohodlné. Navíc může být i vícezónová s rozdílnou teplotu v různých částech vozu. V některých situacích se může hodit také mobilní klimatizace do auta.

Klimatizace v autě může být manuální nebo automatická

Klimatizace v autě může být manuální nebo automatická

Obsah článku


    Zjistěte kolik můžete ušetřit na autopojištění


    Manuální klimatizace v autě

    Manuální klimatizace je klimatizace s ručním ovládáním. Najdete ji obvykle ve starších autech nebo v základní výbavě levnějších vozů. To znamená, že si za ni nemusíte připlácet, ale při jízdě se budete muset spokojit s nižším komfortem (hlavně při časté změně venkovních podmínek). Vždy totiž budete muset klimatizaci nejen zapnout, ale také ručně nastavit (a podle potřeby měnit) teplotu, ventilátor a směr proudění vzduchu. K ovládání slouží otáčecí ovladače nebo tlačítka.

    Výhody manuální klimatizaceNevýhody manuální klimatizace
    jednoduché ovládánínutnost časté regulace teploty a intenzity foukání
    nižší pořizovací cena, levnější opravynekomfortní při změně venkovní teploty
    nižší riziko poruchy (méně elektroniky)nižší energetická efektivita

    Automatická klimatizace v autě

    Automatická klimatizace funguje na stejném principu jako klimatizace manuální, ovšem s jedním zásadním rozdílem – o vše se stará sama. Řidič musí pouze klimatizaci zapnout a nastavit požadovanou teplotu (např. 24°C). Systém pak automaticky, bez zásahu řidiče udržuje nastavenou cílovou teplotu, řídí (zesiluje nebo zeslabuje) ventilátor a směr proudění. Využívá k tomu venkovní a vnitřní teplotní senzory a čidla. Automatická klimatizace je obvykle za příplatek. V základní výbavě ji mají spíše vozy vyšších tříd.

    Výhody automatické klimatizaceNevýhody automatické klimatizace
    maximální komfortvyšší pořizovací cena
    efektivní řízení spotřeby, optimalizace výkonudražší opravy
    rychlé přizpůsobení změnám teploty uvnitř i venkuvětší riziko elektronické poruchy

    Dvouzónová / vícezónová automatická klimatizace

    Nejjednodušším typem automatické klimatizace je klimatizace jednozónová, tedy taková, která udržuje stejnou teplotu ve všech částech interiéru. Vyššího komfortu lze dosáhnout s dvou či vícezónovou klimatizací, která rozděluje vůz do několika zón. Každá zóna má vlastní ovládací panel (nebo část ovládacího systému) a může v ní být nastavena odlišná cílová teplota. Takové typy klimatizací jsou typické pro vyšší výbavové stupně nebo prémiová vozidla. V současných vozech se můžete setkat s:

    • dvouzónovou klimatizací, která umožňuje nastavit rozdílnou teplotu pro řidiče a spolujezdce (zadní sedadla obvykle sdílejí nastavení řidičovy zóny, případně mají kombinované proudění ze všech výdechů);
    • třízónovou klimatizací, která pomocí samostatného panelu vzadu (mezi předními sedadly) umožňuje nastavení vlastní teploty pro cestující vzadu;
    • čtyřzónovou klimatizací, která umožňuje nastavení rozdílné teploty i pro levé a pravé zadní sedadlo.

    Pozor! Aby klimatizace dobře plnila svoji funkci, je třeba se o ni pravidelně starat. Zjistěte, jak a jak často provádět pravidelnou údržbu a čištění klimatizace.

    Mobilní klimatizace do auta

    V případě, že auto klimatizaci nemá nebo je klimatizace nefunkční, můžete k ochlazení interiéru využít přenosnou klimatizaci do auta. Nejedná se samozřejmě o plnohodnotnou klimatizaci jako v autě z výroby. Jde spíše o doplněk, který může alespoň trochu zpříjemnit cestování v horkých letních dnech v autě bez klimatizace.

    K ochlazení může posloužit ventilátor do auta

    K ochlazení může posloužit ventilátor do auta

    Nejjednodušším a nejlevnějším řešením jsou ventilátory do auta. Ty sice vzduch přímo nechladí, ale zvyšují jeho proudění, což pomáhá udržovat v autě příjemnější klima. Ventilátory do auta mají obvykle zástrčku do zásuvky 12 V nebo USB konektor, připojují se tedy do autozapalovače nebo do USB portu. Bývají vybavené přísavkou nebo klipem a je možné je umístit např. na palubní desku, mřížku ventilace nebo hlavovou opěrku.

    Jako přenosnou klimatizaci do auta lze využít také malé ochlazovače vzduchu, které fungují na principu odpařování vody nebo ledu. V ochlazení interiéru jsou efektivnější než ventilátory, stále je však nelze srovnávat s klasickou autoklimatizací. Kromě elektrického napájení (12V zásuvka nebo USB) vyžadují také doplňování vody nebo ledu. 

    Klasické přenosné klimatizace do auta (kompresorové) se hodí hlavně do obytných vozů, karavanů a obytných dodávek. V porovnání s předchozími alternativami bývají větší, hlučnější, dražší, potřebují více energie a vyžadují odvod horkého vzduchu hadicí z auta ven. Na rozdíl od vestavěných nebo střešních klimatizací jsou flexibilní a nevyžadují profesionální instalaci.

    Pozadí

    Spočítat cenu autopojištění

    Na co se často ptáte

    Jak funguje klimatizace v autě?

    Klimatizace v autě funguje na principu cirkulace chladiva, které v uzavřeném okruhu pohlcuje teplo ze vzduchu v kabině a odvádí ho ven. Kompresor stlačí chladivo, které se pak ochladí v kondenzátoru a v expanzním ventilu se prudce ochladí. Ve výparníku pak odebírá teplo z vnitřního vzduchu, který ventilátor následně fouká zpět do kabiny jako chladný. Současně se vzduch také odvlhčuje, což pomáhá např. při odmlžování oken.

    Jaký je rozdíl mezi manuální a automatickou klimatizací?

    Zásadní rozdíl je v tom, že automatická klimatizace umožňuje nastavení požadované cílové teploty, kterou pak systém sám udržuje. Manuální klimatizace vyžaduje ruční nastavení a regulaci teploty, ventilátoru a směru proudění.

    Jak správně nastavit klimatizaci v autě?

    Ideální teplota v autě je kolem 22 – 24°C. Rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou by neměl být větší než 6°C, aby nedošlo k teplotnímu šoku. Výdechy by neměly směřovat přímo na vás – mohlo by dojít k zánětu dutin, ztuhnutí krku apod. Lepší je výdechy nasměrovat lehce vzhůru – zhruba do úrovně hrudníku nebo před čelní sklo, případně do středu auta. Většinu času používejte vnější okruh; vnitřní cirkulaci používejte jen krátce (pro rychlé ochlazení interiéru nebo třeba v koloně za výfukem).


    Martin Daneš
    Martin Daneš

    Chief Sales Officer

    Jsem obchodní ředitel SURI.CZ. Naším úkolem je vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@suri.cz


    Další zajímavé články

    Číst více Poprvé karavanem na dovolenou: Vše o pořízení a jízdě s obytným přívěsem
    Ostatní

    23. 6. 2025

    Poprvé karavanem na dovolenou: Vše o pořízení a jízdě s obytným přívěsem

    Číst více Nejlepší doplňky do auta: Které praktické vychytávky oceníte nejvíce?
    Ostatní

    23. 6. 2025

    Nejlepší doplňky do auta: Které praktické vychytávky oceníte nejvíce?

    Číst více Uzavírky na silnicích a dálnicích v ČR: Kde čekat zdržení v létě 2025?
    Ostatní

    18. 6. 2025

    Uzavírky na silnicích a dálnicích v ČR: Kde čekat zdržení v létě 2025?