Kdy nahlásit pojistnou událost?

Pojistnou událost nahlaste bez zbytečného odkladu, co nejdříve po jejím vzniku.

Lhůta pro nahlášení pojistné události

Pojistnou událost byste měli nahlásit co nejdříve po jejím vzniku, bez zbytečného odkladu. Nejlépe uděláte, pokud ji nahlásíte hned, jakmile máte jistotu, že k takové události došlo a máte dostupné potřebné informace. Obecná lhůta není stanovena, ale neměla by překročit několik dní. Přesná lhůta pro nahlášení pojistné události závisí na typu pojištění a podmínkách pojistné smlouvy.

Nárok na pojistné plnění je nutné uplatnit před tím, než uplyne tzv. promlčecí lhůta. U většiny pojištění činí tato lhůta 4 roky (promlčecí lhůta je tříletá, ale začíná běžet až 1 rok po vzniku pojistné události). U pojištění odpovědnosti včetně povinného ručení je promlčecí lhůta 3 roky. Odkládáním nahlášení pojistné události však můžete zkomplikovat její šetření.

Postup při hlášení pojistné události

Dojde-li k pojistné události, měli byste se v první řadě ujistit, že nehrozí další nebezpečí, a zabránit vzniku dalších škod. Pokud došlo ke zranění nebo trestnému činu, je třeba přivolat policii a v případě zranění i záchrannou službu. Veškeré okolnosti a následky pojistné události zdokumentujte – pořiďte fotografie, videa, zapište si čas, místo i příčinu události a případné svědky požádejte o kontaktní údaje. Čím přesnější informace pojišťovně dodáte, tím rychleji bude škoda vyřízena.

Poté událost nahlaste pojišťovně – online, telefonicky nebo osobně, případně e-mailem nebo přes mobilní aplikaci. Podrobný návod pro jednotlivé pojišťovny najdete zde. K hlášení pojistné události si připravte:

  • číslo pojistné smlouvy,
  • popis pojistné události,
  • odhad výše škody,
  • fotografie a další přílohy (doklady, účtenky, potvrzení).

Průběh šetření pojistné události

Po nahlášení pojistné události zahájí pojišťovna její šetření. Může k vám poslat likvidátora (odhadce škody) a vyzvat vás k doložení dalších potřebných podkladů. Dokud pojišťovna nedá souhlas, neměli byste provádět opravy ani likvidaci poškozených věcí (pokud to není nezbytné k zamezení vzniku dalších škod). Jakmile má pojišťovna všechny podklady, určí výši pojistného plnění a stanovenou částku vyplatí. Pokud pojišťovna zjistí, že došlo k porušení povinností pojištěného nebo nesplnění podmínek pojistné smlouvy, může pojistnou událost zamítnout.

Pozadí

Spočítat cenu autopojištění

Na co se často ptáte

Co když viník nenahlásí škodu?

Nenahlášení škody viníkem nebo odmítnutí viny může znamenat velký problém. Proto jednejte už na místě nehody – důkladně společně vyplňte záznam o dopravní nehodě (papírový nebo elektronický) a ověřte si, že má viník zaplacené povinné ručení (návod najdete tady). Pokud se nedokážete shodnout, kdo nehodu zavinil, přivolejte policii.

Kdo musí nahlásit dopravní nehodu?

Dopravní nehodu hlásí pojišťovně oba účastníci, tedy viník i poškozený. Náhradu škody uplatňuje poškozený u pojišťovny viníka.

Jak postupovat při nahlášení pojistné události?

Událost nahlaste pojišťovně co nejdříve, a to online, telefonicky nebo osobně, případně dalšími způsoby, které pojišťovna akceptuje (e-mail, mobilní aplikace). Nezapomeňte přiložit potřebné dokumenty. Poté spolupracujte při šetření, doložte případné další podklady a vyčkejte na rozhodnutí o výši pojistného plnění.