Čínská auta v testech Euro NCAP: Které modely bodují nejvíce?

Bezpečnost |28.11.2025

Čínská auta (zejména elektromobily) vstupují ve velkém na evropský i český trh. Pro mnoho řidičů jsou nové čínské značky neznámé a mají obavy o jejich bezpečnost. Dnes však tyto obavy nejsou namístě. V posledních letech došlo k výraznému posunu v bezpečnosti čínských aut a moderní vozy značek jako BYD, NIO, Xpeng nebo Zeekr nyní pravidelně dosahují v testech Euro NCAP pětihvězdičkového hodnocení. Podívejte se na konkrétní výsledky jednotlivých modelů.

Čínské auto Xpeng P7 | Zdroj: xpeng.com
Čínské auto Xpeng P7 | Zdroj: xpeng.com

Obsah článku


Zjistěte kolik můžete ušetřit na autopojištění


Stručně o testování Euro NCAP

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) je nezávislý evropský program pro hodnocení bezpečnosti nových automobilů. Jeho cílem je informovat spotřebitele o úrovni bezpečnosti vozidel a motivovat výrobce ke zvyšování standardů bezpečnosti. Za tímto účelem Euro NCAP testuje každý nový model (nebo výrazně modernizovanou verzi) uvedený na evropský trh.

Euro NCAP hodnotí pasivní i aktivní bezpečnost – provádí crash testy a hodnotí funkčnost a účinnost asistenčních systémů. Každé vozidlo může získat maximálně 5 hvězdiček, což je nejlepší výsledek. Procentem je pak vyjádřeno dílčí hodnocení v následujících 4 kategoriích:

  • ochrana dospělých cestujících (crash testy – čelní i boční nárazy, test stability kabiny),
  • ochrana dětí (crash testy s dětskými figurínami v sedačkách různých velikostí),
  • ochrana zranitelných účastníků provozu (srážka s chodcem nebo cyklistou),
  • asistenční systémy (testy elektronických bezpečnostních systémů, např. automatického nouzového brzdění, udržování vozu v jízdním pruhu).

Výsledky Euro NCAP jsou veřejně dostupné na oficiálním webu Euro NCAP. K dispozici jsou podrobné zprávy i videa z testování.

Výsledky crash testů Euro NCAP čínských automobilů

V posledních letech se v testech Euro NCAP objevilo mnoho čínských značek a většina z nich dosahuje hodnocení 4 až 5 hvězd. Pro lepší přehlednost jsme vozy rozdělili do dvou kategorií podle toho, v jakém roce byly testovány.

Čínská auta testovaná v letech 2020 – 2023

V následující tabulce najdete přehled vybraných čínských aut určených pro evropský trh, která byla hodnocena v letech 2020 až 2023. V tomto období se testovaly modely značek Polestar, NIO, Lynk & Co, MG, Wey (GWM), Ora (GWM), BYD, Maxus (SAIC Motor), Omoda (Chery) a Xpeng. Všechny si odnesly minimálně 4hvězdičkové hodnocení.

Za pozornost stojí elektromobil NIO ET5 (viz video výše), který v kategorii ochrany dospělých dosáhl 96 %. Skvělého hodnocení v této kategorii (kolem 90 %) dosahují i vozy značky BYD. V tabulce není zahrnutý oblíbený model MG ZS. Ten byl poprvé testován v roce 2017, kdy získal pouhé 3 hvězdy (v kategorii asistenčních systému dosáhl pouze 29 %, v ochraně dětí 51 %). Jeho další testované verze si však vedly mnohem lépe – MG ZS EV byl v roce 2019 ohodnocen 5 hvězdami, MG ZS hybrid pak o 5 let později 4 hvězdami.

Značka a model Celkové hodnocení Dílčí hodnocení*
BYD Seal 5* 89 %, 87 %, 82 %, 76 %
BYD Dolphin 5* 89 %, 87 %, 85 %, 79 %
BYD ATTO 3 5* 91 %, 89 %, 69 %, 74 %
Chery OMODA 5 5* 87 %, 87 %, 68 %, 88 %
MG 4 Electric 5* 83 %, 80 %, 75 %, 78 %
NIO ET7 5* 91 %, 87 %, 73 %, 95 %
NIO ET5 5* 96 %, 85 %, 83 %, 81 %
Xpeng G9 5* 85 %, 85 %, 78 %, 78 %
Xpeng P7 5* 87 %, 81 %, 81 %, 78 %
* jednotlivé kategorie v pořadí: ochrana dospělých, ochrana dětí, ochrana zranitelných účastníků, asistenční systémy

Čínská auta testovaná v letech 2024 – 2025

Letos a loni bylo testováno množství dalších čínských automobilů. Všechny z nich dosáhly hodnocení 4 až 5 hvězd – s výjimkou modelu Dongfeng Box, který si vysloužil pouze 3 hvězdy. Tento elektromobil se při testu potýkal s několika problémy – jednalo se zejména o selhání několika bodových svárů na A sloupku, zablokování dveří po nárazu, nedostatečný tlak v airbagu řidiče a hraniční ochranu hrudníku zadního cestujícího při čelním nárazu. Níže se můžete podívat na video z testování modelu Dongfeng Box a na podrobné výsledky vybraných modelů testovaných v letech 2024 – 2025.

Značka a model Celkové hodnocení Dílčí hodnocení*
BYD Sealion 7 5* 87 %, 93 %, 76 %, 79 %
Chery TIGGO 7 5* 82 %, 85 %, 80 %, 78 %
Dongfeng Box 3* 69 %, 81 %, 67 %, 77 %
firefly firefly 5* 96 %, 87 %, 82 %, 86 %
Geely EX5 5* 86 %, 87 %, 83 %, 83 %
Hongqi EHS5 5* 81 %, 85 %, 74 %, 82 %
JAECOO 7 PHEV 5* 81 %, 80 %, 80 %, 80 %
Leapmotor C10 5* 89 %, 85 %, 77 %, 76 %
MG 3 4* 74 %, 73 %, 81 %, 69 %
MG HS 5* 90 %, 85 %, 83 %, 74 %
Zeekr X 5* 91 %, 90 %, 84 %, 83 %
* jednotlivé kategorie v pořadí: ochrana dospělých, ochrana dětí, ochrana zranitelných účastníků, asistenční systémy

Následující graf zobrazuje hodnocení výše uvedených vozů, tentokrát však pouze z hlediska fyzické bezpečnosti posádky, tedy ochrany dospělých pasažérů. Hodnocení, vyjádřené procentem, určuje, jak dobře daný model chrání dospělé osoby při různých typech nárazu (maximum je 100 %). 

Bezpečnost čínských aut dříve a nyní

Jak je vidět z výše popsaných výsledků crash testů, dnešní moderní vozy čínských značek pravidelně dosahují v oblasti bezpečnosti vysokého hodnocení. Mají robustní konstrukci, moderní airbagy, jsou vybavené pokročilými asistenčními systémy a splňují evropské normy. Ale nebylo tomu tak vždy. V minulosti čínské automobilky často čelily vážným bezpečnostním problémům, které u zákazníků vyvolávaly obavy. Příkladem je Landwind X6, testovaný v roce 2005, který v testech zcela propadl – jeho kabina se při nárazu téměř zhroutila. Podobně na tom byl model Brilliance BS6, který obdržel jen 1 hvězdičku. Důvodem byla především slabá konstrukce karoserie a nedostatečná ochrana při bočním nárazu. Tato doba už je ovšem pryč a dnešní modely pocházející z Číny mohou směle konkurovat evropským i korejským značkám.

Pozadí

Spočítat cenu autopojištění

Na co se často ptáte

Co je Euro NCAP?

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) je nezávislý evropský program, který hodnotí bezpečnost nových automobilů. Testuje ochranu dospělých, dětí a chodců při nárazu a funkčnost asistenčních systémů.

Při jaké rychlosti probíhají crash testy?

Záleží na typu nárazu. Při čelním nárazu v testech Euro NCAP jede testovací vůz rychlostí 50 km/h. Při bočním nárazu je vůz bočně tlačen rychlostí 32 km/h proti pevnému sloupu. V dalším typu bočního nárazu do stojícího vozu najíždí rychlostí 60 km/h deformovatelná bariéra.

Kde najdu výsledky crash testů Euro NCAP?

Výsledky všech testů jsou dostupné na oficiálním webu Euro NCAP. Pro každý model je vytvořena samostatná stránka s celkovým hodnocením a detailními výsledky v jednotlivých kategoriích. Zveřejněna jsou i videa z testování.


Martin Daneš
Martin Daneš

Chief Sales Officer

Jsem Martin Daneš, obchodní ředitel SURI.CZ. Naším cílem je najít pro vás vždy to nejvhodnější pojištění dle vašich potřeb. Díky široké nabídce produktů od všech významných pojišťoven vám dokážeme poskytnout řešení odpovídající vašim představám. Když budete mít jakýkoliv produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@suri.cz