Jaký řidičák na motorku? Přehled skupin, průběh výcviku a srovnání cen

Ostatní |14.07.2025

Přemýšlíte o řidičáku na motorku, ale nevíte, kdy můžete začít a jaký typ oprávnění vlastně potřebujete? Skupiny AM, A1, A2 a A se liší výkonem motorek, které lze řídit, i minimálním věkem, od kterého lze oprávnění získat. Připravili jsme pro vás podrobný přehled skupin a další praktické informace. Dozvíte se, co vás čeká v autoškole, jak probíhají jízdy i kolik za autoškolu na motorku zaplatíte.

Pro jízdu na motorce je nutný řidičský průkaz příslušné skupiny

Pro jízdu na motorce je nutný řidičský průkaz příslušné skupiny

Obsah článku


    Zjistěte kolik můžete ušetřit na autopojištění


    Přehled skupin řidičského oprávnění na motorku

    Pokud se rozhodnete získat řidičák na motorku, měli byste si nejprve ujasnit, o jakou skupinu budete žádat. Každá skupina totiž opravňuje k řízení jiných strojů a je limitovaná minimální věkovou hranicí. První řidičák můžete získat už v 15 letech – bude vás však opravňovat pouze k řízení mopedů a slabších elektroskútrů. Od 16 let je možné řídit lehké motorky, od 18 let i ty o něco silnější. Neomezenou svobodu pak dává řidičák skupiny A, s nímž je možné řídit i ty nejsilnější stroje. Ten lze však získat nejdříve ve 24 letech, případně ve 20 letech, pokud už nejméně 2 roky máte oprávnění A2.

    SkupinaMinimální věkJaké motorky lze řídit
    AM15 letmopedy do 50 ccm nebo elektroskútry do 4 kW, max. 45 km/h
    A116 letmotocykly do 125 ccm, max. výkon 11 kW, poměr výkon/hmotnost max. 0,1 kW/kg
    A218 letmotocykly do 35 kW, poměr výkon/hmotnost max. 0,2 kW/kg
    A24 let (nebo 20 let)*všechny motocykly bez omezení výkonu

    * min. věková hranice 20 let platí v případě, že alespoň 2 roky vlastníte oprávnění A2

    Pozor! Do autoškoly můžete nastoupit před dosažením dané věkové hranice. V den závěrečné zkoušky už však musíte dosahovat požadovaného věku.

    Co si připravit před nástupem do autoškoly?

    Ať se rozhodnete pro kteroukoliv skupinu, budete muset absolvovat výcvik v autoškole / motoškole. K tomu budete potřebovat:

    • vyplněnou přihlášku do autoškoly,
    • lékařský posudek od praktického lékaře (přikládá se k přihlášce),
    • souhlas zákonného zástupce (týká se pouze uchazečů mladších 18 let).

    Počítejte také s tím, že budete potřebovat vhodné vybavení na jízdy. Tím se rozumí vhodné oblečení na motorku (nemusí být přímo motorkářské) a pevné boty. Dále byste měli mít motorkářské rukavice a pokud máte, tak i vlastní helmu. Ve většině autoškol vám ale helmu (s interkomem) půjčí – v takovém případě se může hodit vlastní kukla pod helmu.

    Jak probíhá řidičák na motorku?

    Řidičák na motorku získáte po absolvování výcviku v autoškole (motoškole) a složení závěrečné zkoušky.

    Výcvik v autoškole – teorie a jízdy

    Bez ohledu na zvolenou skupinu vás čeká kombinace teorie a praxe. Teoretická část výcviku zahrnuje základy silničního provozu, údržby motorky, bezpečné jízdy a zdravovědy. Její rozsah je minimálně 9 vyučovacích hodin, pokud se jedná o individuální plán (tzn. samostudium + docházení na konzultace). V případě standardní výuky v učebně je minimální počet hodin teorie 26. Jedna vyučovací hodina trvá 45 minut, a to jak u teoretické výuky, tak u praktického výcviku.

    První část praktického výcviku probíhá na cvičišti

    První část praktického výcviku probíhá na cvičišti

    Praktický výcvik se skládá vždy z minimálně 13 hodin jízd. Dalších 5 vyučovacích hodin připadá na praktický výcvik údržby a první pomoci. Jízdy probíhají v několika etapách. Začíná se na cvičišti, kde se učí a trénuje rozjíždění, zastavení, manévrování a pomalá jízda. Poté se přechází do lehkého provozu (méně frekventované ulice). Jakmile instruktor usoudí, že je dotyčný připravený, pokračují jízdy v běžném provozu ve městě i mimo obec. Instruktor jezdí obvykle na vlastní doprovodné motorce (nebo v autě) a komunikace probíhá přes interkom ve výcvikové helmě.

    Závěrečná zkouška

    Po ukončení výcviku přichází na řadu závěrečná zkouška. Ta se skládá z:

    • teoretického testu na počítači – 50 otázek, 30 minut, nutno získat min. 43 bodů (pokud neuspějete, nemůžete absolvovat praktickou část);
    • praktické závěrečné jízdy – 10 min. úkony a manévry, 20 min. jízda v běžném provozu (pokud neuspějete, budete opakovat pouze tuto část).

    Tip! Pokud cítíte, že vám zákonné minimum 13 jízd nestačilo, neváhejte si připlatit za další, tzv. kondiční jízdy. Ty mohou rozhodnout o tom, zda zkoušku zvládnete napoprvé a s větším klidem. Tréninkové jízdy navíc mají některé autoškoly zahrnuté již v ceně výcviku (např. v rámci dražšího balíčku). 

    Rozšíření pro držitele A1 nebo A2

    Pokud již řidičák na motorku vlastníte a chcete si jej rozšířit z A1 na A2 nebo z A2 na A, nemusíte absolvovat celý výcvik a celou zkoušku. Pokud již alespoň 2 roky vlastníte řidičské oprávnění skupiny A1 a chcete získat A2, stačí složit tzv. doplňovací zkoušku, která se skládá pouze z praktické jízdy (před zkouškou absolvujete několik jízd dle dohody s instruktorem). Potom můžete zažádat o výměnu řidičského průkazu na úřadě. Stejně se postupuje při rozšíření z A2 na A.

    Na nejsilnější motorky je potřeba řidičský průkaz A

    Na nejsilnější motorky je potřeba řidičský průkaz A 

    Cena řidičského průkazu na motorku

    Ceny za výcvik v autoškole se mezi jednotlivými autoškolami poměrně dost liší. Ovlivňuje je lokalita, délka trvání kurzu i jeho rozsah (zejména počet hodin jízd). V menších městech zaplatíte za výcvik běžně 15 000 – 20 000 Kč, v Praze vám 20 000 často stačit nebude – ceny se zde pohybují mezi 20 000 až 30 000 Kč (u rychlokurzů ještě výše). Levnější bývají kurzy pro skupiny AM a A1, některé autoškoly ale mají jednotnou cenu pro všechny skupiny (AM, A1, A2, A). 

    Při výběru kurzu a porovnávání cen se zaměřte také na to, kolik hodin jízd daný kurz obsahuje a kolik stojí další kondiční jízda – možná zjistíte, že se vám více vyplatí kurz, který zahrnuje například 20 hodin jízd. Pozornost věnujte i dalším položkám ceníku, které mohou zahrnovat různé dodatečné poplatky (např. půjčovné, poplatek za zrušení jízdy, poplatek za převod do jiné autoškoly).

    K ceně autoškoly nezapomeňte přičíst ještě správní poplatek za zkoušku (700 Kč) a správní poplatek za vydání řidičského průkazu (200 Kč). Další náklady už se potom budou pojit s pořízením samotné motorky a jejím provozem (pohonné hmoty, servis, opravy, povinné ručení atd.).

    Tip! Víte, na co si dát pozor při první samostatné jízdě na motorce po získání řidičského průkazu? Odpověď najdete v tomto článku.

    Pozadí

    Spočítat cenu autopojištění

    Na co se často ptáte

    Kolik stojí neomezený řidičák na motorku?

    Cena kurzu na skupinu A se nejčastěji pohybuje mezi 18 000 Kč (menší města) a 28 000 Kč (Praha).

    Od kolika let můžu mít řidičák na motorku?

    Záleží, jakou motorku chcete řídit. Od 15 let je možné řídit mopedy a elektroskútry do 4 kW, od 16 let lehké motorky (max. 125 ccm, max. výkon 11 kW) a od 18 let středně silné motorky (do 35 kW). Neomezený řidičák A lze získat až ve 24 letech (nebo už ve 20 letech, pokud alespoň 2 roky vlastníte oprávnění pro skupinu A2).

    Jak probíhá rozšíření z A2 na A?

    Pokud vlastníte řidičák A2 už nejméně 2 roky, stačí k rozšíření na A tzv. doplňovací zkouška. Ta zahrnuje pouze praktickou část (jízdu) – teoretickou zkoušku znovu absolvovat nemusíte. Výcvik není povinný, ale je vhodné absolvovat před zkouškou několik jízd, abyste si na silnější motorku zvykli.


    Martin Daneš
    Martin Daneš

    Chief Sales Officer

    Jsem obchodní ředitel SURI.CZ. Naším úkolem je vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@suri.cz


    Další zajímavé články

    Číst více Airbagy pod lupou: Jak fungují a kde všude jsou v autě schované?
    Ostatní

    12. 7. 2025

    Airbagy pod lupou: Jak fungují a kde všude jsou v autě schované?

    Číst více Kam s karavanem: Nejlepší místa pro dovolenou v Česku i Evropě
    Cestování

    8. 7. 2025

    Kam s karavanem: Nejlepší místa pro dovolenou v Česku i Evropě

    Číst více Xpeng v Česku: Čínské elektromobily vybavené pokročilými technologiemi
    Ostatní

    7. 7. 2025

    Xpeng v Česku: Čínské elektromobily vybavené pokročilými technologiemi