Top

Jak se propracovat až k prokrastinaci?

Suri.cz / Média  / Jak se propracovat až k prokrastinaci?
suri_suri_surinam

Jak se propracovat až k prokrastinaci?

Živí nás finance, přesněji pojištění. Kromě toho nás baví psaní i čtení „zrelaxovaných“ příběhů. Takže proč nespojit obojí dohromady?

Bude to zhruba rok, co jsme spustili službu a server Suri. Od začátku nás zaměstnávala a nadále zaměstnává technologická stránka projektu. Jedničky a nuly jsou rozhodně páteří všeho, co děláme. Na nich z velké části závisí, jak moc malá naše firma bude. Říkám malá, protože naším cílem je zaměstnávat co nejméně lidí a co nejvíce strojů. O technologiích ale dnes mluvit nebudu. Budu mluvit o obsahu. Jsem přesvědčen, že obsah musí tvořit základ marketingu firmy. A touto cestou jsme se rozhodli jít od počátku. Důvody byly v zásadě dva. Ten první byl praktický – nehodlali jsme utrácet peníze za ATL komunikaci. Tím druhým pak byla strategická úvaha. Cítil jsem, že pokud se nám podaří vytvořit strukturu generující relevantní obsah, budeme za a) schopni zviditelnit značku jak mezi odbornou, tak i laickou veřejností, za b) naučíme se sami hlouběji přemýšlet o naší firmě. Psát totiž znamená chápat. Chápat, co děláte a kam směřujete. Svým způsobem jde o jakousi formu firemní strategické jógy.

Čeládko líná

První na ráně byl samozřejmě marketing. Kde jinde by obsah měl vznikat než tam. Nemůžete ale nakráčet do místnosti a zvolat: „Čeládko líná, ode dneška budete všici psát, až se z vás bude kouřit.“ Ideální je, když půjdete příkladem sami. Někdo musí nastavit témata a někdo musí začít. Pokud nejste velký psavec, nevadí. Zkuste se znemožnit. Jestliže opravdu cítíte, že nemůžete, najděte v týmu ty, kteří mohou. Začněte od toho, co je vaše firma zač a proč děláte, co děláte. Čím hodláte svět obohatit. Ručím vám za to, že i ve vaší hlavě vznešeně znějící mise bude na papíru vypadat banálně jako oškubané kuře. Až ji dotáhnete do formy stravitelné i pro nezasvěcence, první jogínská lekce je za vámi.

Nic není zadarmo

Nemáte-li v týmu lidi schopné čtivě psát, najděte je. Třeba na webu, na Twitteru, mezi známými. Potkejte se s nimi a snažte se, aby přeskočila jiskra. Za články a obsah musíte samozřejmě platit, bez vzájemné náklonnosti k firmě či projektu to ale nepůjde. Peníze nejsou dnes už jediná rozhodující věc. Články tvořené za peníze navíc často „nevoní“. Pro marketing Suri dnes dělá cca 20 externích dodavatelů, kteří vytvářejí v té či oné podobě obsah. V kanceláři potkáte pravděpodobněji živou surikatu než někoho z nich.

Na palubě tedy máte psavce, dokážete sesmolit 4 tisíce znaků o tom, co děláte, a zdá se, že to lidi zajímá. Výborně. Můžeme přikročit k další fázi. Spojte text a grafiku. Korporátní guidelines jsou rozhodně dobrá věc. Jako když si do šatníku nakoupíte drahé šaty. Opravdový šíbr se ale pozná podle toho, jak umí oblečení kombinovat a nosit. To samé udělejte s vaším logem a grafikou. Noste je, ohýbejte, kombinujte. Nic není tabu, pokud nepopřete osobnost značky. Potřebujete tedy nejen psavce, ale i grafiky. A odvahu. Risk je zisk, znáte to.

Nemáš co říct? Tak suri jako

Někdy teď si můžete dovolit vyrazit na sociální sítě. Nečekejte zázraky. Odborná veřejnost je jedna věc, dělný lid pak druhá. Všechny posty promujte a sledujte odezvu. Půjde to pomalu a půjde to těžko, ale výsledky se dostaví. Abych vás nenapínal, přijdete zhruba na toto: lidi nezajímá, co si myslíte o sobě, nezajímá je, jak jste skvělí. Je to podobné, jako když na party dorazí neznámý chlapík a celý večer všechny okolo oblažuje povídáním o sobě. Tohle není Marlon Brando. Sebevědomá a potenciálně úspěšná značka o sobě naopak mluvit nemusí. Má vytvářet prostor pro konverzaci. Nemáte-li co říct, pak nezabírejte místo u baru. Naštěstí jste teď v kondici, kdy dokážete vést nezávazné hovory o tématech, která se mohou alespoň vzdáleně blížit oblasti vašeho podnikání. Protože to se stane. Po klopotných počátcích zjistíte, že vedle odborného obsahu začne vznikat zdánlivá hlušina. Články, videa, grafika, vše jako produkt vaší snahy uniknout od práce k zábavě. A přesně to je chvíle, kdy začínáte tvořit obsah, který je relevantní pro možné budoucí klienty. V Suri nám trvalo cca 8 měsíců, než jsme se rozhodli netrápit sekci Aktuality články, které tam organicky nepatří. Odtud už byl jen krok k serveru Suri-nam, kam do budoucna zaparkujeme vše, co patří do kategorie „to jsem ti měl takhle dlouhej večer“, a zaspamujeme tím náš facebookový profil. Návštěvnost našich stránek dnes ze 40 % generuje právě obsah. Před 3 měsíci šlo o necelých 5 %.

40 procent návštěvnosti firemních stránek Suri.cz je generováno prostřednictvím čtivého obsahu, nyní soustředěného na Suri-nam.cz

Autor: Pavel Jechort, ředitel Suri.cz

Vyšlo v týdeníku MarketingSalesMedia, 19. 2. 2018

Komentáře