Jak je to s rekonstrukcí dálnice D1
Kdo jezdí pravidelně po D1, má asi o zábavu postaráno. Na naší nejdelší dálnici právě probíhá obrovská rekonstrukce, která přináší své oběti v podobě nekončících kolon. Prázdninové měsíce na tom nebudou o moc lépe, ale mysleme pozitivně, až to bude hotové a jednou určitě bude, pojede to tam snad jako po másle. Jak opravy probíhají, a kde hledat aktuální informace o uzavírkách?
Dálnice D1
je naší nejstarší a nejdelší dálnicí. Stavět se začala v roce 1939, plánovalo se spojení Prahy a Podkarpatské Rusi. Práce přerušila 2. světová válka, po ní se začalo pomalu znovu. Rok 1950 znamenal definitivní zastavení prací na ní a konečně roku 1963 se začalo se stavbou D1 počítat a byla schválena síť českých dálnic. Oproti začátkům stavby došlo samozřejmě ke změnám trasy a to je důvod proč dodnes vídáme rozestavěné, opuštěné, staré mosty, které jsou nepoužívané. Všichni určitě známe most, kterým se protancoval ve svém videoklipu Petr Kotvald v písničce Mumuland, mostu se říká také Hitlerův most a stavěl se původně přes vodní nádrž Švihov. Ale zpátky k naší dálnici plány její trasy se změnily ještě několikrát za uplynulé roky. Dnes mluvíme o nejvytíženější dálnici vedoucí z Prahy do Brna.
Co je potřeba opravit?
Každý kdo jel v minulém desetiletí po D1, musí uznat, že byla opravdu v hrozném stavu a její rekonstrukce je nezbytná. Jasně, že pro spoustu řidičů opravy a úpravy přináší nepříjemná omezení, objížďky a podobně, plánované dokončení je datováno k roku 2021, bohužel už dnes začíná být jasné, že se to nestihne, no musíme doufat.
Co se přesně opravuje:
- na dálnici je potřeba kompletně vyměnit povrch
- mění se svodidla, odvodnění, kanalizace s doplněním bezpečnostních prvků
- upravují se odbočovací a připojovací pruhy
- modernizace vyžaduje rozšíření o 0,75 m z každé strany dálnici, aby bylo možné vést dopravu při uzavírkách v režimu 2+2, proto musí být postaveny nové širší mosty, které budou mít
- rezervu pro budoucí 3 pruhy z každé strany.
- musí se udělat nové značení spolu s SOS hláskami
- mění se všechno kabelové vedení, které je ve středním dělícím pásu
Jak modernizace probíhá:
Celá akce je rozdělena na 21 dílčích mezikřižovatkových úseků. Podmínkou je, že součástí opravovaného úseku musí být vždy jedna mimoúrovňová křižovatka, proto se stanovují začátky a konce staveb na úsecích, ty jsou dlouhé od 3 do 15 kilometrů.
Co dokončená dálnice přinese:
V budoucnu se můžeme těšit na moderní dálnici, která bude bezpečná, pojedeme po hladkém povrchu, už nebude hrozit zpomalení řidičů kolonami, ty bude možné vést v režimu 2+2 a tím se dosáhne plynulého provozu i při případných omezeních. A mimo to všechno do státní pokladny poputují příjmy z mýtného.
zdroj: https://zpravy.aktualne.cz/
Na mapě dálnice D1 vidíme rozdělení úseků, které se opravovaly a ještě opravovat budou. Aktuálně probíhající opravy jsou vyznačeny červeně, modrá dvojitá čára představuje hotové úseky.
Kde najdete aktuální informace o uzavírkách a dopravních omezeních?
- Aplikace – Ředitelství silnic a dálnic nabízí hned několik aplikací, které jsou mapové, zobrazují silniční síť ČR, kromě dálnic zde můžete také vidět silnice I.,II. a III. třídy. Aktualizace dat probíhá 2krát ročně vždy v dubnu a říjnu. Denně aktuální data, která jsou přebírána z aplikací CEU a IS dálnice najdete v aplikaci Aktuální uzavírky.
- Na internetových stránkách dopravniinfo.cz může sledovat data z kamerového přenosu, řidič se smí podívat na sjízdnost komunikací.
- Portál d1.dd.cz přináší informace aktualizované každých pět minut, specializují se na celkovou dopravní situaci na D1, kromě oprav i sledují i dopravní nehody.