Top

Produktový vývoj je základem zvládnutého UX

Suri.cz / Aktuality  / Produktový vývoj je základem zvládnutého UX
Suri

Produktový vývoj je základem zvládnutého UX

Během posledního roku jsem si podstatně upravil názor na to, co je dobré UX. Myslel jsem si, že stačí poladit webovky tak, aby byl průchod klienta co nejsnažší. Díky tomu bude vyšší konverze a úspěch je na světě. Časem mi došlo, že do podmnožiny patří i to, co klientovi pošleme po nákupu, co se s ním děje, pokud vytočí naše číslo, jaké mu od nás chodí mailingy….prostě jsem objevil Ameriku.

Ne že by výše zmíněné věci nebyly důležité. Jsou moc důležité a práce na jejich zlepšování nikdy nekončí. Základem je ale mít co prodávat. Pakliže nechcete být supermarket a máte s klienty vztah postavený tak, že smyslem všeho není jen rychle něco prodat, začnete mít zákonitě časem chuť na ovlivňování nabízeného sortimentu. Směřujete tedy k tvorbě vlastních produktů. To už je něco, co může velmi podstatně ovlivnit vnímání vaší značky a dodat nový impuls nejen trhu, ale i vám jako organizaci.

Suri rozhodně není Amazon, naše zkušenosti jsou na tomto poli začátečnické, byť na zatuhlém trhu, jímž pojišťovnictví je, ne nevýznamné. O to lépe se mi ale budou popisovat a možná si z nich něco dobrého vezmete.

Od začátku jsme měli v úmyslu prodávat produkty se značkou Suri, tedy něco, co bude vycházet z našeho vidění světa. To říká, že pojištění nikdy nebylo a těžko kdy bude srdeční záležitostí. Je to nicméně management rizika pro klienta, jeho rodinu či firmu. Tedy něco, co neradno podceňovat a co je třeba prodávat tak, abychom klienty neodrazovali. Zní to jako jasná věc. Přesto jsou dnes pojišťovny z většiny zatuhlé v hyperkomplexnosti produktů, nepřehlednosti jejich funkcionalit a rozsahů, v procesu sjednání, který ze všeho nejvíce připomíná akce při prodeji hrnců.

Proto jsme na jaře začali s tím, co je relativně jednoduché. Cestovní pojištění. Trh je nasycen produkty, které v různých balíčcích nabízejí univerzální řešení ne léto, zimu, cestu za humna či přes půl světa. Nemuseli jsme koukat do statistik, abychom věděli, že nejvíce Čechů jezdí do Chorvatska. Jezdíme tam sami a víme, že pro spoustu z nás se mění cesta na Jadran v riskantní podnik. 1 200 km v autech s průměrným stářím 12 let, našlapaných po střechu rodinou a bagáží, chráněných v 80 % případů jen povinným ručením, je rozhodně riskantní podnik, který vám na dobrém spaní nepřidá.

Výzkum, který jsme si nechali vypracovat, vše potvrdil. Námi navržené cestovní pojištění tak v sobě obsahuje nejen krytí léčebných výloh, kompletní asistenci při hledání lékařského ošetření, ale i opravu na místě do 2 dnů, či odtah vozidla do ČR na vámi zvolené místo. Abyste nemuseli načatou dovolenou přerušit, dostanete navíc zapůjčené vozidlo na 10 dní. V ruce máte jedno asistenční číslo, na kterém najdete pomoc v každé situaci. A název? Suri Chorvatsko. Sjednání pochopitelně on-line, platba kartou. Produktový vývoj a implementace 2 měsíce. Výsledek? 40 % tržeb za cestovním pojištěním během prázdnin s kampaní založenou na PR a sociálních sítích. Dlužno říct, že produkt stojí průměrně 1 100 Kč na rodinu, tedy 3x více než běžné cestovní pojištění. Lidé dokáží ocenit produkt, pokud chápou, co obsahuje a sjednají ho na lusknutí prstů. Už se těšíme na Suri hory.

V těchto dnech spouštíme Suri podnikatel. On-line pojištění majetku a odpovědnosti pro firmy a podnikatele. Základem byla etnografická studie primárně zdůrazňující nedostatek času u všech, kteří se věnují podnikání. Dle toho jsme designovali produkt. Ke sjednání je potřeba minimum informací, podstatnou část si náš systém natahuje z databáze Ares. Pojišťovácké termíny vysvětlujeme česky. Placení je samozřejmě kartou. Od října spouštíme pro ty, kteří si chtějí “hrát”, i chatbota. Vývoj a implementace 4 měsíce. Během 3 neděl testování se pojistily 4 firmy.

V dalším roce dodáme na trh pojištění vozidel. Tentokrát už na základě dat získaných z machine learningu, který spouštíme. Ročně máme 150 tisíc kalkulací dodávajících nám indikaci, co si naši klienti přejí. Hodláme jim vyjít vstříc.

Jak vidíte, u nás chápeme UX opravdu široce. Vlastní produkty jsou jedním ze základů, na kterých chceme do budoucna Suri stavět. Nejedná se ale o žádnou jadernou vědu. Snažíme se být rychlí, nekomplikovaní a opírat se o data z výzkumů, či do budoucna o informace zpracované prvky AI.

Pavel Jechort

Komentáře