Jak nalákat a udržet si ufony z generace Y a Z

Suri.cz / Aktuality  / Jak nalákat a udržet si ufony z generace Y a Z

Jak nalákat a udržet si ufony z generace Y a Z

Není firma jako firma a každého „mladého zaměstnance“ také nemůžeme hodit do jednoho pytle. Nicméně sociologové se shodují, že i pro generace přicházející nově na pracovní trh platí posuny v očekávání a také v pracovním chování.

Mohu se podělit o zkušenosti z fungování fintechové firmy, kde je aktuálně průměrný věk zaměstnanců lehce pod 30 let. Naše společnost má jak vývojovou část, tedy ony těžce uchopitelné ajťáky, tak i tu obchodní, stejně jako marketingové oddělení či klientský servis. Dohromady cca 60 lidí. Z hlediska velikosti a rozložení pracovních sil pod 30 let jde tedy o celkem vypovídající vzorek. Zde tedy pár postřehů, možná i rad.

Mladým kolegům musíte dát prostor pro jejich rozvoj. Bylo by hezké myslet si, že pracují pro rozvoj firmy, ale tak to není. Vítejte do doby individualismu. Vše, co nabízí možnost naučit se nové věci, tedy něco, co se dá časem zobchodovat i jinde, stojí za námahu. Rutina je věc, která zabíjí mladého ducha a tak již opravdu neplatí, že si svou budoucnost musím vysedět. Je základní chybou přistupovat k lidem mezi 20 a 30 tak, že je nechám na rok či dva odležet u naprosto podřadné práce s tím, že si pak budou zlepšení považovat. Naopak, zmizí rychleji, než byste řekli „hlavní pracovní poměr“.

Tím se vracím i ke spojení „mladý kolega“. Zapomeňte na šéfovské manýry, které byly tak moc v kurz ještě před 10 lety. Přestaňte dělit firmu na nadřízené a podřízené a smiřte se s tím, že kolem sebe máte kolegy. Hlavně ti mladší vyžadují, aby pro ně platila stejná pravidla, jako pro šéfy. Odejde si šéf dříve z práce, má dvakrát týdně home office? Pak chci stejné možnosti i já. Možná si říkáte, že je to drzost. Nicméně chcete-li mít novou generaci na palubě, a to chcete, musíte uzavírat mezigenerační kompromisy.

Dejte lidem více flexibility jak a kde pro firmu pracovat. Například kanceláře se dnes více posunují od modelu open space či naopak uzvařených kamrlíků ke co-workingovým prostorům, kde nutně nemusíte mít své pevné místo. Relaxační zóny dnes najdete už skoro všude. Aby se ale daly prakticky využít, je třeba designovat je se zaměstnanci, nikoliv s architekty. Management, který  chce a musí být součástí teamu, již není nijak zásadně oddělen od ostatních v prostoru střeženém asistentkami. Sám sedím například zády k prosklené zdi vedoucí na obchodní oddělení. Rozhodně nejde o věc, která by pro mne byla veskrze komfortní. Každý se může podívat, co mám zrovna na monitoru, a že to věru za práci nemohu vydávat zdaleka pokaždé. Když pak procházíte kanceláří, vidíte následky. Tu si někdo čte noviny, kouká na video, staví farmu a vaše přítomnost ho rozhodně nevyrušuje. V praxi ovšem takový člověk pracuje stejně dobře, většinou i lépe než ten, který musí svou momentální nečinnost skrývat. Je celkem spolehlivě prokázáno, že soustředit se na práci můžete jen v učitých časových úsecích. Pak je třeba mozek občerstvit. U nás se s tím lidé jen nemusejí skrývat. Efektivita není kontrolovatelná vizuálně jako při práci na poli, k tomu máme čísla.

Samotná vizuální poutavost pracovních prostor je důležitá, ale ne ve smyslu, že vše musí být Vitra made. Důležité je, aby zaměstnanci měli možnost do výzdoby mluvit. A to i v případě, že z vašeho pohledu páchají zločiny proti lidskosti, tedy designu.

Flexibilita je i o odstěhování firmy do cloudu. Tedy mít přístup k firemním datům, mailům apod. ze všech zařízení a ze všech koutů planety. Samozřejmě s odpovídajícím zabezpečením. Pak už jen zbývá zrušit docházkový systém a umožnit zaměstnancům pracovat i z míst, kde se dokáží lépe soustředit (home office) , nebo i ve svém volném čase rychle realizovat nápady, které se jim zrovna vylíhly v hlavě (dovolená, cesta apod).

A poslední rada na závěr, pokud se zaměstnanci nepotkávají s klienty, zrušte nebo opravdu výrazně rozvolněte dress code. Třetina zaměstnanců běhá po naší firmě bosky, včetně mě.

Možná jsou uvedené věci něčím, co nemůžete, či nechcete, ve své společnosti zavádět. Netvrdím také, že se podobné možnosti nabízejí vždy a všude. Pokud ale chcete s mladými lidmi pod 30 (a nejen s nimi) vytvořit fungující team na trhu, kde je o dobré lidi stále více nouze, musíte s nimi vést dialog. Dialog nejen o jejich perspektivě ve firmě z hlediska pracovního postupu a nových dovednostech, ale i pravidlech, která jste možná do dneška považovali za svatá. Seberte odvahu, protože výsledek vás příjemně překvapí.

Pavel Jechort

Psáno pro týdeník MarketingSalesMedia

Komentáře

Štítky:
Sdílet