Filtry v autě: Jakou mají funkci a jak často je měnit?

Ostatní |06.08.2025

Filtry v automobilu hrají zásadní roli v ochraně motoru a zajištění bezproblémového chodu celého vozu. Pojďme se podívat na jednotlivé typy filtrů – od olejového přes vzduchový a palivový až po kabinový. Vysvětlíme vám, jaká je jejich funkce a proč je důležitá jejich pravidelná údržba. U každého druhu filtru navíc najdete obecně doporučovaný interval pro jeho výměnu.

V autě se nachází několik různých filtrů

V autě se nachází několik různých filtrů

Obsah článku


Zjistěte kolik můžete ušetřit na autopojištění


Olejový filtr

Olejový filtr je klíčová součást motoru. Jeho hlavním úkolem je udržet motorový olej co nejčistší, aby mohl správně mazat pohyblivé části motoru, snižovat tření a odvádět teplo. Zachytává proto nečistoty a kovové částice z motorového oleje. Bez funkčního olejového filtru by se nečistoty rychle dostaly do motoru, což by mohlo vést k nadměrnému opotřebení, zanesení olejových kanálků a v krajním případě až k zadření motoru.

Olejový filtr se mění při každé výměně oleje, tedy každých 10 000 až 15 000 km. Konkrétní interval závisí na typu oleje i auta a také na stylu jízdy. Pokud za rok najedete méně kilometrů, mění se olejový filtr s olejem 1x ročně. Jde o jednoduchý, ale zásadní úkon. Pravidelná výměna a kvalita olejového filtru ovlivňuje životnost motoru.

Vzduchový filtr

Vzduchový filtr je nezbytnou součástí každého spalovacího motoru. Zajišťuje čistotu vzduchu nasávaného do motoru – zachycuje prach, pyl, hmyz a další nečistoty z okolního prostředí. Bez vzduchového filtru by tyto nečistoty mohly proniknout do motoru a poškodit jeho vnitřní části. Kvalitní přísun čistého vzduchu je navíc klíčový pro správné spalování paliva – ovlivňuje výkon motoru, spotřebu i množství emisí.

Také vzduchový filtr je třeba pravidelně kontrolovat a měnit, i když v delších intervalech. Záleží na doporučení výrobce a prostředí, ve kterém auto jezdí – běžný je interval 15 000 až 30 000 km. Některé typy vzduchových filtrů (např. bavlněné) je možné vyčistit a používat opakovaně. U běžných papírových filtrů je ideální pravidelná výměna.

Palivový filtr

Úkolem palivového filtru je zajistit, aby se do motoru dostávalo jen čisté palivo. Proto zachycuje nečistoty, rez, vodu a další částice obsažené v palivu, které by mohly poškodit palivový systém (zejména vstřikovače nebo palivové čerpadlo). Velmi důležitý je u dieselů, jejichž vstřikovací systém je složitější a citlivější na nečistoty i vodu.

Filtry vyžadují pravidelnou výměnu

Filtry vyžadují pravidelnou výměnu

Palivový filtr není určen k čištění, jeho údržba tedy spočívá ve výměně za nový. Interval výměny se liší podle typu paliva – u dieselových motorů bývá kratší (cca 2 roky), u benzínových delší (cca 5 let). Zanesený palivový filtr může vést k nepravidelnému chodu motoru, kolísání otáček, ztrátě výkonu a dalším problémům.

Filtr pevných částic (DPF / FAP)

Filtr pevných částic najdeme hlavně u dieselových motorů. Jeho úkolem je zachytávat jemné saze a další pevné částice, které vznikají při spalování nafty, což vede ke snížení emisí. Filtry pevných částic tedy pomáhají plnit emisní normy a chránit životní prostředí. K jejich označení se často používá zkratka DPF (Diesel Particulate Filter). U francouzských výrobců se můžete setkat také s filtry s označením FAP (Filtre à Particules).

Čištění filtru pevných částic probíhá automaticky během jízdy pomocí procesu zvaného regenerace. Během ní se nečistoty usazené ve filtru při dostatečně vysoké teplotě spálí. Regenerace filtru může probíhat pasivně (během jízdy při vyšších otáčkách, typicky na dálnici), nebo aktivně (řídicí jednotka zvýší teplotu výfukových plynů pomocí dodatečného vstřiku paliva). Pokud se regenerace opakovaně nedokončí (např. kvůli častým krátkým jízdám), filtr se může ucpat. V takovém případě je nutná servisní regenerace nebo dokonce výměna filtru, což je nákladná oprava. Filtry pevných částic mívají životnost kolem 200 000 km.

Víte, že filtr pevných částic mají i benzínová auta?

Jde o novější modely s přímým vstřikováním, které filtr potřebují ke splnění emisních norem (především Euro 6c a vyšší). Tento filtr pevných částic se označuje zkratkou GPF (Gasoline Particulate Filter) a na rozdíl od DPF nevyžaduje zvláštní péči. Regenerace GPF není tak náročná, protože spaliny jsou u benzínu čistší a teplejší.

Kabinový / pylový filtr

Kabinový (neboli pylový) filtr – na rozdíl od výše zmíněných filtrů – neovlivňuje jízdní vlastnosti vozidla. Je součástí ventilačního a klimatizačního systému a jeho úkolem je čistit vzduch proudící do interiéru a přispět ke zdravému prostředí uvnitř vozu. Kabinový filtr zachycuje pyl, prach, smog, zárodky plísní a další nečistoty. Moderní filtry s vrstvou aktivního uhlí umí pohlcovat i pachy a škodlivé plyny.

Stav kabinového filtru ovlivňuje kvalitu vzduchu v autě

Stav kabinového filtru ovlivňuje kvalitu vzduchu v autě

Výměnu kabinového filtru je vhodné provádět 1x ročně (v prašném prostředí i častěji). Jde o jednoduchý, rychlý a levný úkon, který lze zvládnout svépomocí. Zanesený kabinový filtr můžete poznat podle nepříjemného zápachu v autě, slabého výkonu ventilace nebo nadměrného zamlžování oken.

Udržujte v autě zdravé prostředí

Výměna kabinového filtru není to jediné, co ovlivňuje kvalitu vzduchu v interiéru auta. Důležité je provádět také pravidelnou údržbu klimatizace. Ta zahrnuje dezinfekci, plnění a kontrolu systému. Přečtěte si, jak o klimatizaci v autě správně pečovat.

Přehled intervalů pro výměnu filtrů v autě

Na závěr si pojďme veškeré intervaly pro výměnu filtrů shrnout do přehledné tabulky. Upozorňujeme, že intervaly jsou pouze doporučené a orientační – vždy se proto řiďte doporučením výrobce nebo profesionálního automechanika.

Druh filtru Interval pro výměnu Příznaky zanesení / problémů
Olejový filtr 10 – 15 tisíc km nebo 1x ročně hlučný motor, klesající tlak oleje
Vzduchový filtr 15 – 30 tisíc km ztráta výkonu, zvýšená spotřeba, horší starty
Palivový filtr 2 roky (diesel), 5 let (benzín) kolísání výkonu, nepravidelný chod motoru, horší starty
Filtr pevných částic není (probíhá regenerace; životnost je kolem 200 tisíc km) varovná kontrolka, ztráta výkonu, zvýšená spotřeba
Kabinový filtr 1x ročně zamlžování oken, zápach, slabý výkon ventilace
Pozadí

Spočítat cenu autopojištění

Na co se často ptáte

Jak poznám ucpaný filtr pevných částic?

Ucpaný DPF filtr se často projeví ztrátou výkonu, zvýšenou spotřebou paliva nebo nepravidelným chodem motoru. Na přístrojové desce se může rozsvítit kontrolka filtru pevných částic nebo kontrolka motoru. Pokud je filtr výrazně zanesený, může auto přejít do nouzového režimu.

Jak často měnit palivový filtr?

U benzínových motorů zhruba po 5 letech, u dieselů častěji – přibližně po 2 letech (po 30 až 60 tisících km). Interval se může lišit podle značky vozu, proto se řiďte pokyny výrobce.

Jak vyčistit DPF filtr?

Filtr pevných částic se čistí automaticky pomocí regenerace – při delší jízdě při vyšších otáčkách se saze zachycené ve filtru spálí. Pokud je filtr silně zanesený, je možné provést aktivní regeneraci v servisu pomocí diagnostiky. Filtr lze také demontovat a nechat profesionálně vyčistit.

Jak poznám, že má auto filtr pevných částic?

Filtr pevných částic mají téměř všechna dieselová auta vyrobená po roce 2009 a novější benzínové modely s přímým vstřikováním. Informaci lze ověřit v technickém průkazu, autorizovaném servisu nebo pomocí diagnostiky. Další možností je provést fyzickou kontrolu – filtr bývá umístěn v blízkosti motoru nebo je viditelný pod vozidlem.


Martin Daneš
Martin Daneš

Chief Sales Officer

Jsem obchodní ředitel SURI.CZ. Naším úkolem je vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@suri.cz


Další zajímavé články

Číst více Světla na autě: Jak se liší potkávací, obrysová a další světla a kdy jaká použít?
Ostatní

5. 8. 2025

Světla na autě: Jak se liší potkávací, obrysová a další světla a kdy jaká použít?

Číst více Přehled aktuálních cen benzínu, nafty i LPG: Za kolik natankujete v roce 2025?
Ostatní

25. 7. 2025

Přehled aktuálních cen benzínu, nafty i LPG: Za kolik natankujete v roce 2025?

Číst více Elektronický záznam o dopravní nehodě: Jak funguje nová aplikace Bouračka?
Ostatní

23. 7. 2025

Elektronický záznam o dopravní nehodě: Jak funguje nová aplikace Bouračka?