Filtry v automobilu hrají zásadní roli v ochraně motoru a zajištění bezproblémového chodu celého vozu. Pojďme se podívat na jednotlivé typy filtrů – od olejového přes vzduchový a palivový až po kabinový. Vysvětlíme vám, jaká je jejich funkce a proč je důležitá jejich pravidelná údržba. U každého druhu filtru navíc najdete obecně doporučovaný interval pro jeho výměnu.

V autě se nachází několik různých filtrů
Olejový filtr
Olejový filtr je klíčová součást motoru. Jeho hlavním úkolem je udržet motorový olej co nejčistší, aby mohl správně mazat pohyblivé části motoru, snižovat tření a odvádět teplo. Zachytává proto nečistoty a kovové částice z motorového oleje. Bez funkčního olejového filtru by se nečistoty rychle dostaly do motoru, což by mohlo vést k nadměrnému opotřebení, zanesení olejových kanálků a v krajním případě až k zadření motoru.
Olejový filtr se mění při každé výměně oleje, tedy každých 10 000 až 15 000 km. Konkrétní interval závisí na typu oleje i auta a také na stylu jízdy. Pokud za rok najedete méně kilometrů, mění se olejový filtr s olejem 1x ročně. Jde o jednoduchý, ale zásadní úkon. Pravidelná výměna a kvalita olejového filtru ovlivňuje životnost motoru.
Vzduchový filtr
Vzduchový filtr je nezbytnou součástí každého spalovacího motoru. Zajišťuje čistotu vzduchu nasávaného do motoru – zachycuje prach, pyl, hmyz a další nečistoty z okolního prostředí. Bez vzduchového filtru by tyto nečistoty mohly proniknout do motoru a poškodit jeho vnitřní části. Kvalitní přísun čistého vzduchu je navíc klíčový pro správné spalování paliva – ovlivňuje výkon motoru, spotřebu i množství emisí.
Také vzduchový filtr je třeba pravidelně kontrolovat a měnit, i když v delších intervalech. Záleží na doporučení výrobce a prostředí, ve kterém auto jezdí – běžný je interval 15 000 až 30 000 km. Některé typy vzduchových filtrů (např. bavlněné) je možné vyčistit a používat opakovaně. U běžných papírových filtrů je ideální pravidelná výměna.
Palivový filtr
Úkolem palivového filtru je zajistit, aby se do motoru dostávalo jen čisté palivo. Proto zachycuje nečistoty, rez, vodu a další částice obsažené v palivu, které by mohly poškodit palivový systém (zejména vstřikovače nebo palivové čerpadlo). Velmi důležitý je u dieselů, jejichž vstřikovací systém je složitější a citlivější na nečistoty i vodu.

Filtry vyžadují pravidelnou výměnu
Palivový filtr není určen k čištění, jeho údržba tedy spočívá ve výměně za nový. Interval výměny se liší podle typu paliva – u dieselových motorů bývá kratší (cca 2 roky), u benzínových delší (cca 5 let). Zanesený palivový filtr může vést k nepravidelnému chodu motoru, kolísání otáček, ztrátě výkonu a dalším problémům.
Filtr pevných částic (DPF / FAP)
Filtr pevných částic najdeme hlavně u dieselových motorů. Jeho úkolem je zachytávat jemné saze a další pevné částice, které vznikají při spalování nafty, což vede ke snížení emisí. Filtry pevných částic tedy pomáhají plnit emisní normy a chránit životní prostředí. K jejich označení se často používá zkratka DPF (Diesel Particulate Filter). U francouzských výrobců se můžete setkat také s filtry s označením FAP (Filtre à Particules).
Čištění filtru pevných částic probíhá automaticky během jízdy pomocí procesu zvaného regenerace. Během ní se nečistoty usazené ve filtru při dostatečně vysoké teplotě spálí. Regenerace filtru může probíhat pasivně (během jízdy při vyšších otáčkách, typicky na dálnici), nebo aktivně (řídicí jednotka zvýší teplotu výfukových plynů pomocí dodatečného vstřiku paliva). Pokud se regenerace opakovaně nedokončí (např. kvůli častým krátkým jízdám), filtr se může ucpat. V takovém případě je nutná servisní regenerace nebo dokonce výměna filtru, což je nákladná oprava. Filtry pevných částic mívají životnost kolem 200 000 km.
Víte, že filtr pevných částic mají i benzínová auta?
Jde o novější modely s přímým vstřikováním, které filtr potřebují ke splnění emisních norem (především Euro 6c a vyšší). Tento filtr pevných částic se označuje zkratkou GPF (Gasoline Particulate Filter) a na rozdíl od DPF nevyžaduje zvláštní péči. Regenerace GPF není tak náročná, protože spaliny jsou u benzínu čistší a teplejší.
Kabinový / pylový filtr
Kabinový (neboli pylový) filtr – na rozdíl od výše zmíněných filtrů – neovlivňuje jízdní vlastnosti vozidla. Je součástí ventilačního a klimatizačního systému a jeho úkolem je čistit vzduch proudící do interiéru a přispět ke zdravému prostředí uvnitř vozu. Kabinový filtr zachycuje pyl, prach, smog, zárodky plísní a další nečistoty. Moderní filtry s vrstvou aktivního uhlí umí pohlcovat i pachy a škodlivé plyny.

Stav kabinového filtru ovlivňuje kvalitu vzduchu v autě
Výměnu kabinového filtru je vhodné provádět 1x ročně (v prašném prostředí i častěji). Jde o jednoduchý, rychlý a levný úkon, který lze zvládnout svépomocí. Zanesený kabinový filtr můžete poznat podle nepříjemného zápachu v autě, slabého výkonu ventilace nebo nadměrného zamlžování oken.
Udržujte v autě zdravé prostředí
Výměna kabinového filtru není to jediné, co ovlivňuje kvalitu vzduchu v interiéru auta. Důležité je provádět také pravidelnou údržbu klimatizace. Ta zahrnuje dezinfekci, plnění a kontrolu systému. Přečtěte si, jak o klimatizaci v autě správně pečovat.
Přehled intervalů pro výměnu filtrů v autě
Na závěr si pojďme veškeré intervaly pro výměnu filtrů shrnout do přehledné tabulky. Upozorňujeme, že intervaly jsou pouze doporučené a orientační – vždy se proto řiďte doporučením výrobce nebo profesionálního automechanika.
Druh filtru | Interval pro výměnu | Příznaky zanesení / problémů |
---|---|---|
Olejový filtr | 10 – 15 tisíc km nebo 1x ročně | hlučný motor, klesající tlak oleje |
Vzduchový filtr | 15 – 30 tisíc km | ztráta výkonu, zvýšená spotřeba, horší starty |
Palivový filtr | 2 roky (diesel), 5 let (benzín) | kolísání výkonu, nepravidelný chod motoru, horší starty |
Filtr pevných částic | není (probíhá regenerace; životnost je kolem 200 tisíc km) | varovná kontrolka, ztráta výkonu, zvýšená spotřeba |
Kabinový filtr | 1x ročně | zamlžování oken, zápach, slabý výkon ventilace |

Spočítat cenu autopojištění
Na co se často ptáte
Jak poznám ucpaný filtr pevných částic?
Ucpaný DPF filtr se často projeví ztrátou výkonu, zvýšenou spotřebou paliva nebo nepravidelným chodem motoru. Na přístrojové desce se může rozsvítit kontrolka filtru pevných částic nebo kontrolka motoru. Pokud je filtr výrazně zanesený, může auto přejít do nouzového režimu.
Jak často měnit palivový filtr?
U benzínových motorů zhruba po 5 letech, u dieselů častěji – přibližně po 2 letech (po 30 až 60 tisících km). Interval se může lišit podle značky vozu, proto se řiďte pokyny výrobce.
Jak vyčistit DPF filtr?
Filtr pevných částic se čistí automaticky pomocí regenerace – při delší jízdě při vyšších otáčkách se saze zachycené ve filtru spálí. Pokud je filtr silně zanesený, je možné provést aktivní regeneraci v servisu pomocí diagnostiky. Filtr lze také demontovat a nechat profesionálně vyčistit.
Jak poznám, že má auto filtr pevných částic?
Filtr pevných částic mají téměř všechna dieselová auta vyrobená po roce 2009 a novější benzínové modely s přímým vstřikováním. Informaci lze ověřit v technickém průkazu, autorizovaném servisu nebo pomocí diagnostiky. Další možností je provést fyzickou kontrolu – filtr bývá umístěn v blízkosti motoru nebo je viditelný pod vozidlem.
Chief Sales Officer
Jsem obchodní ředitel SURI.CZ. Naším úkolem je vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@suri.cz